Validitas Instrumen Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berbasis Software Wondershare Filmora Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Materi Penyajian Didik Kelas VII SMP/MTs

Authors

  • Hafizah Risali Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Zulfah Zulfah Universitas Pahlawan Tuanku Tambuai
  • Lussy Midani Rizki Universitas Pahlawan Tuanku Tambuai

DOI:

https://doi.org/10.31004/jerkin.v1i4.57

Keywords:

Software Wondershare Filmora, Plomp Model, Learning Video

Abstract

This research is based on the problems that exist in schools namely the lack of student  interest  in  learning  mathematics  and  this  requires  an  innovation  of learning media used in schools during the teaching and learning process. This study aims to produce quality instrument validation that will be used in assessing mathematics learning videos based on the wondershare filmora software. This development research uses the Plomp model. The Plomp model consists of 3 stages, preliminary research, prototyping stage and assessment stage. The subjects of this research are 3 expert validators who are competent in their respective fields. This study uses instrument validity, practicality and effectiveness. The research data were collected using observation sheets, interviews and questionnaires. The data analysis techniques used are preliminary data analysis, data validity analysis, data practicality analysis, and data effectiveness analysis. the results of the assessment sheet of interview questions, observations and questionnaires using instrument validation state that these three things are in the very valid category, so that interviews, observations and questionnaires have been used to obtain data and information on the study.

References

Aini, A. N., Anggoro, B. S., Putra, F. G., Matematika, P., Raden, U., Lampung, I., Letkol, J., Endro, H., Sukarame, S., & Lampung, B. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Pada Materi Transportasi Berbantuan Sparkol. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3).

Anggraeni, Y., Arifin, Z., Kurniawan, D., & Wahyuningsih, T. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Menggunakan Software Wondershare Filmora Pada Pelajaran Matematika Materi Nilai Mutlak Kelas X di Sekolah Menengah Kejuruan pada Masa Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan Madrasah, 4(1), 80–90. https://doi.org/10.5281/zenodo.5579962

Apriansyah, M. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan Di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 9(1), 9–18. https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i1.12905

Ario, M., & Asra, A. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Materi Integral pada Pembelajaran Flipped Classroom. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 20–31. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1709

Astika, R. Y., Anggoro, B. S., & Andriani, S. (2019). Pengembangan Video Media Pembelajaran Matematika dengan Bantuan Powtoon. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 2(2), 85–96.

Aswasulasikin, Hadi, Y. A., Ibrahim, D. S. M., Suhirman, & Pujiani, S. (2021). Penggunaan Video dalam Pembelajaran Matematika di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Didika: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 96–110. http://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/didika/article/view/3828

Bouato, Y., Lihawa, F., & Rusyiah. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Sparkol Videoscribe yang Diintegrasikan dengan Wondershare Filmora pada Mata Pelajaran Geografi Materi Mitigasi Bencana Alam. Jambura Geo Education Journal, 1(2), 71–79. https://doi.org/10.34312/jgej.v1i2.7131

Firdaus, C. B. (2019). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Minat Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran Matematika di MTs Ulul Albab. Journal on Education, 2(1), 191–198. https://doi.org/10.31004/joe.v2i1.298

Hasanudin, C., Fitrianingsih, A., & Saddhono, K. (2019). The Use of Wondershare Filmora Version 7.8.9 Media Apps in Flipped Classroom Teaching. Review of Computer Engineering Studies, 6(3), 51–55. https://doi.org/10.18280/rces.060301

Hendryadi, H. (2017). Validitas Isi: Tahap Awal Pengembangan Kuesioner. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 2(2), 169–178. https://doi.org/10.36226/jrmb.v2i2.47

Laily, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Software Filmora dengan Pendekatan Contextual and Learning pada Materi Himpunan. 2507(February), 1–9.

Mustika, S., Daningsih, E., & Marlina, R. (2018). Kelayakan Video Organ Tumbuhan Di Kelas XI SMA. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 16(2), 222. https://doi.org/10.31571/edukasi.v16i2.964

Nurpavitra, D., & Sudjanarti, D. (2019). Pembuatan Iklan Video Di Sosial Media Menggunakan Aplikasi Wondershare Filmora Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Toki Food Malang. JAB : Jurnal Aplikasi Bisnis, 5(1), 2–5.

Oktavia, D. N., Sutisnawati, A., & Maula, L. H. (2020). Analisis Minat Belajar Matematika Berbasis Daring pada Siswa Sekolah Dasar. DIKDAS MATAPPA: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 3(2), 224–232.

Parlaungan, M. D., Zulfah, Z., & Astuti, A. (2022). Validasi Instrumen Pengembangan Video Pembelajaran Berbantuan Kinemaster Pada Materi Kelas VII Semester 2 SMP/MTs. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 1(2), 53–61. https://doi.org/10.31004/jerkin.v1i2.12

Putri, N. M., Parmiti, D. P., & Sudarma, K. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran dengan Bahasa Isyarat Berbasis Pendidikan Karakter pada Siswa Kelas V di SDLB-B Negeri I Buleleng Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha Undiksha, 7(2), 81–91. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU/article/view/23162

Rahmadani, Y. R., Astuti, A., & Ediputra, K. (2022). Validitas Instrumen Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berbasis Software Sparkol Videoscribe Pada Materi Peluang Kelas VIII SMP/Sederajat. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 1(2), 96–104. https://doi.org/10.31004/jerkin.v1i1.19

Ridhona, R. (2020). Desain dan Uji Coba Video Pembelajaran dengan Bantuan Software Wondershare Filmora pada Materi Asam Basa. UIN Sultan Syarif Kasim.

Rohmah, S., & Rinaldi, A. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Dampak Kecerdasan Emosional pada Materi Hitung Aljabar. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 199–210.

Silviani, T. R., Jailani, J., Lusyana, E., & Rukmana, A. (2017). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Matematika Menggunakan Inquiry Based Learning Setting Group Investigation. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(2), 150–161. https://doi.org/10.15294/kreano.v8i2.8404

Wijaya, A. A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Wondershare Filmora 9 pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas X SMA Negeri 10 Palembang. In Universitas Sriwijaya.

Yusuf, A. Z. A., Faelasofi, R., & Rahayu, S. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Wondershare Filmora Pada Pembelajaran Matematika. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(2), 615. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i2.8232

Downloads

Published

12-05-2023

How to Cite

Risali, H., Zulfah, Z., & Rizki, L. M. (2023). Validitas Instrumen Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berbasis Software Wondershare Filmora Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Materi Penyajian Didik Kelas VII SMP/MTs. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 1(4), 210–218. https://doi.org/10.31004/jerkin.v1i4.57